top of page

A 2017. év

GRAND TOUR 2017 "Ismét Hellas"

2017.05.27., Bar (Montenegro) - 06.18., Lavrion (Görögország)

2017. május 26. Budapest

Este a Keleti-pályaudvarról kigördülő "Ivo Andrič" nemzetközi gyorsvonattal Déneskapitány kicsiny, de tapasztalt csapata elindult Bar felé és ezzel kezdetét vette az idei Grand Tour!

2017. május 27. Bar

A vonatozás zökkenőmentes volt, szombaton este futottak be Bar-ba.

2017. május 28. Bar...

Vasárnap délelőtt egy alapos bevásárlás, a hajó gyors, de gondos felkészítése zajlott, azután a kora délutáni órákban Rebeka "felszedte a horgonyt", megkezdte útját az olasz partok felé.

Az átkelés Otrantóba "menetrend" szerint 30 óra (120 tengeri mérföld), tehát várhatóan hétfőn este futnak be a városi kikötőbe...

2017. május 29. Otranto

Déneskapitány sms üzenete:

15:56 "Sziasztok! 25 óra hajózás után kikötöttünk Otrantóban. Eleinte NW 4-5-ös szél fújt, ami fokozatosan fordult és gyengült, reggelre NE 1-es. Holnap hajnalban indulunk Korfu irányába. Dkpt."

2017. május 30. Paleokastrita (Korfu)

Email Déneskapitánytól:

"Szia Gkpt! Hajnali 4-kor indultunk Otrantoból, Othoninál megálltunk öblözni, és 19-órakor már ki is kötöttünk Paleokastricán. Sikerült egy helyet szorítani a mólónál. Csodás a hely élvezzük a mediterrán nyárelőt. Nagyszerű időnk volt, bár kevés szél, de most nem bántuk, mert az előző átkelés így elsőre elég hullámos volt. A holnapi terv, egy rövidebb túra, valamelyik É-i kikötőbe. A hajón minden rendben, bébi vantni Ok. A tablet jól működik. Próbálok küldeni Otrantoi képeket. Dé"

2017. május 31. Kassiopi (Korfu)

"Szia Gkpt! Újból meggyőződtünk, hogy Paleokastrica a legszebb hely Korfu szigetén. A mai cél Kassiopi. Megpróbálom átküldeni az eddigi track-eket, egy másik levélben. Ha időjárást küldesz, légyszi SMS-ben, mert bizonytalan, hogy mikor vagyok net közelben. Dé"

2017. június 1. Kerkira, Mandraki Marina (Korfu)

Déneskapitány sms üzenete:

13:14 "Szia Gkpt! Kikötöttünk Mandraki Marinában. Majd küldök beszámolót, képeket, ha tudok... Várjuk Zsófit, Balázst. A holnapi cél Gaios. Dé"

Déneskapitány facebook (https://www.facebook.com/rebeka.hettenger?fref=ts) beszámolójából ollózva:

"Kedves Barátaim! Kassoipiból csak egy ugrás, 13 mérföld a sziget fővárosa Korfu [Kerkira]. A régi velencei erőd alatt igen hangulatos a kikötő, és könnyen bejárható a város. Ilyenkor színpompás, és virág illatos. Két új matrózunk is behajózott."

(Az oldalon a beszámolók mellett képek is sorakoznak, azok kedvéért, akik nem facebook-oznak, hamarosan átemelek néhányat ide is.)

2017. június 2. Gaios, (Paxos)

Déneskapitány sms üzenete:

21:18 "Szia Gkpt! Gaiosban vagyunk. Körbehajóztuk Naxost, fogtunk egy tonnot (37cm), most ettük meg! Az ígért beszámolókkal elmaradtam, de írtam a facebookra! A holnapi cél Levkas. Dé"

Email Déneskapitánytól, szerkesztve:

"Szia Gkpt! A hajón minden rendben, jó a hangulat. Küldöm a trekkeket, át lehet tenni Google térképre (megjöttek, hamarosan megkísérlem az egyesítést a Google Earth-vel és akkor közzéteszem! Gkpt).
Visszatekintés az elmúlt napokra: Otrantóból hajnalban, még pirkadat előtt elindultunk, gyenge kedvező szelekkel délutánra elértük Othoni szigetét, megálltunk egy fürdésre, búvárkodásra. Kerülgettük a zátonyokat, estére kikötöttünk Paleokastritában a mólónál horgonnyal, az egyetlen lehetséges helyre. Paleokastrita gyönyörű hely, sziklás partok, homokos öblök, zöldellő hegyek!
Másnap, jó széllel Kassiopiba vitorláztunk, kedves hely, az öböl felett egy bizánci erőd, este némi tánccal lazítottunk, görög, latin, és magyaros elemekkel tarkítva.
A következő nap motorlázással jutottunk Korfu városába. Kaptunk helyet a Régi Erőd alatti marinában. Városnézéssel, készletek feltöltésével telt a nap. Megérkezett Zsófi, és Balázs.
7-órás indulással kezdtük a következő napot, változó szelekkel, néha krajcolva értük el Paxos-t. Napközben fürdéssel, szikláról ugrálással múlattuk az időt, és megfogtuk az első tonhalat. Nem volt nagy, de finomra sikerült, kiegészítette az egyébként is finom vacsit. Gaios hangulatát élvezzük, reggel indulunk Levkas felé. Dé"

2017. június 3. Levkas (Levkada)

Déneskapitány sms üzenete:

21:08 "Szia Gkpt! Ma meglátogattuk Antipaxos-t, és egészen jó raumos széllel elvitorláztunk Levkas-ba, kikötöttünk a városi kikötőben. A holnapi cél Poros (Kefalonia). Dé"

2017. június 4. Poros (Kefalonia)

21:32 "Szia Gkpt! Jobban fújt, mint az előrejelzések: DDNY20-35, ami később átfordult N-re és legyengült, elállt. Kikötöttünk Poros-ban, éttermezünk. Írok emailt a mai történésekről! Dé"

Email Déneskapitánytól, szerkesztve:

"Szia Gkpt! Reggel kiszállt Laci, de a hajón maradt az útlevele, visszaküldte érte a taxisofőrt, elérte a repcsijét. Továbbindultunk, útközben Nidriben kikötöttünk, vettem sósvízpumpát, újat, beszereltük. Vettem még könnyen kezelhető kikötőköteleket, 16mm, 14000kg terhelhetőségű, gondolom, hogy túrázáshoz ezt használjuk, a régi vastagat csak akkor ha áll a hajó.

... Poros-ban vagyunk, úgy döntött a csapat, hogy tavernában vacsizunk. Holnap Zakinthos, valahol. D"

2017. június 5. Zakinthos

Déneskapitány sms üzenete:

21:10 "Szia Gkpt! Ma Zakinthoson kalandoztunk, kékbarlang, roncs öböl. Estére kikötöttünk a fővárosban. Sokat szépült, hangulatos lett. Holnap Strofades szigetek, ha nem megy akkor Katakolon! Dé"

2017. június 6. Strofades szigetek

21:14 "Szia Gkpt! Lehorgonyoztunk a Strofades szigeteknél! Nagyon zátonyos, csak tapogatódzva lehetett a szigetek között mozogni. Nyugodt, csendes, remetének való hely. Dé"

​Gkpt válasz sms üzenete:

"VIVA REBEKA!!! Éljen a leányság-, legénység, no meg a Kapitány(ság)"

2017. június 7. Pilos (Peloponesos)

Déneskapitány sms üzenete:

19:17 "Szia Gkpt! Éjjel (a Strofades szigeteknél) beindult az északkeleti, felszedtük a horgonyt és eléggé ringatódzós vízen motorláztunk Pilos felé. Útközben zivatarok is voltak, némi jéggel. 15:30-kor kikötöttünk a városban. Dé"

Email Déneskapitánytól, szerkesztve:

22:30 "Szia Gkpt! Eddig nagyon szerencsések voltunk. Tegnap gyenge, de segítő szelekkel, és sok motorozással eljutottunk a Strofades szigetekre. Előtte Zakinthos-ban megcsináltam az új görög papírt, 115euro volt, egy évig érvényes, utána ingyen meghosszabbítják.
Emiatt csak 11-kor indultunk, de így is világosban odaértünk. Nagyon zátonyos, rossz látási viszonyoknál lehetetlen a megközelítés. A világító torony nem működött. Éjjel, ahogy jósoltad megjött a szél, a horgonyzó hely védtelen, így még sötétben horgonyt szedtünk. Szerencsére, előző este Csigi, és Viktor átbociztak a monostorhoz és sötétben felfedezték.
Várjuk az új legénységet. Jó szeles napok következnek, ahogy látom az előrejelzéseket. Holnapi előzetes terv egy rövidebb bemelegítő út Sapiencia öblébe.
Küldök képeket Zakinthosról.
Dé"

2017. június 8. Sapientza (Peloponesos)

Déneskapitány sms üzenete:

21:48 "Szia Gkpt! Ma munkás nap volt. Felszereltük a horgonyvezetéket, vettem horgonyláncot, takarítottunk.

Bevásároltunk, megjöttek a behajózók, útra keltünk, Methoni érintésével lehorgonyoztunk Sapientza szigetén.

Dé"

2017. június 9. Limeni (Messianiakos Kolpos, Peloponesos)

Déneskapitány sms üzenete:

22:12 "Szia Gkpt! Ma meglátogattuk Koronit, felmentünk a várba (Velence "szeme"). Gyönyörű kilátás, monostor, kert. Kó kis hullámos vízen átkeltünk a Messianiakos öblön, most Limeni-ben horgonyzunk.

Dé"

2017. június 10. Kayio (Lakonikos Kolpos, Peloponesos)

Déneskapitány sms üzenete:

12:38 "Szia Gkpt! Kösz a meteot. Délelőtt megnéztük a Diros barlangot, nagyon jó, megérte. 1200m csónakkal és 300m gyalog, előtte horgonyoztunk le. Jó a hangulat! Az esti cél Kayio.

Dé"

2017. június 11. Elafonisos (Lakonikos Kolpos, Peloponesos)

Déneskapitány sms üzenete:

07:19 "Szia G! Tegnap változatos, izgalmas nap volt. Délelőtt benéztünk a Mezapo öbölbe, fürdés, ugrálás a sziklákról, majd az éledező szélben, amikor el akartunk távolodni a Capo Grosso 250m-es sziklájától, nem indult a motor! Szűrőcsere (előtte nem sokkal volt az előző!!!), légtelenítés... [a görög diesel másként koszos, homokszín kisszemű anyag tömi el a szűrőt...] ...az északnyugati beerősödött, 4-5-6(7!!!), reffelt vitorlával bekrajcoltunk Kayio öblébe.

A mai cél Elafonisos. Dé"

18:40 "Szia G! Elafonisos déli oldalán horgonyzunk, borult idő, É3-4. Motor OK., csak a diesel koszos! Most a fordulatszámmérő makacskodik, de kezelhető, hang, sebesség alapján megyünk [fülre, szemre]... Holnapi terv Kithira. D."

2017. június 12. Elafonisos (Lakonikos Kolpos, Peloponesos)

Déneskapitány sms üzenete:

21:52 "Szia G! Elafonisoson maradtunk, fújt az északi rendesen... A csapat felfedező útra ment, én a Rebekán tettem-vettem... Holnap Kithira, utána Monemvassia [már túl a Malea fokon!]. Remélem, Aiolos is így akarja. D."

2017. június 13. Kapsali (Kithira)

"Szia Gkpt!
Megpróbálom összefoglalni az elmúlt napok történéseit, bár írtam SMS-t minden nap.
Mégis inkább, csak képeket küldök, mert rájöttem, hogy nem érek vissza a hajóra vacsoraidőre, ami illetlen a kapitánytól.
Mára csökkent a szél, sőt elállt, így átmotoroztunk Kitherára, Kapsaliban kötöttünk ki, és fel stoppolt a legénység a Horába, most itt ülök a tengerre néző teraszon, eléggé beindult valami nyugatias szél, igaz 300 m magasan vagyunk. Holnapi cél Monemvassia, (lehet, nem jól írtam)
Dé"

2017. június 14. Monemvassia (Peloponesos)

"Szia Gkpt!
Gyenge, változó irányú szelekben megkerültük a Malea fokot, közben megnéztük a roncsot, biztosan meg van Neked a tíz évvel ezelőtti, kíváncsi vagyok mennyit változott. Kikötöttünk Monemvassia-ban, és felsétáltunk a régi városba. A holnapi terv Spetses szigete.

2017. június 15. Spetses sziget

Déneskapitány sms üzenete:

22:17 "Szia Gkpt! Kikötöttünk Spetses szigetén, minden OK. Holnap valószínűleg Poros. Dé"

2017. június 16. Poros

20:40 "Szia Gkpt! Kikötöttünk Poroson és ahogyan írtad, jött az eső. Szerencsénk volt, hogy előbb ideértünk. Kis nosztalgiázás, sok-sok éve voltunk itt először az első tengeri utunkon... Dé"

2017. június 17. Lavrion

Déneskapitány sms üzenete:

20:44 "Szia Gkpt! Kikötöttünk Lavrionban, a városiban, a HDM charter molóján (10 euro). Búcsú vacsi... Az első görög túrahét leánysága (Szegedi Boszorkányok már Athénban vannak, holnapra várom őket. Dé"

2017. június 18. Lavrion

8:43 "Szia Gkpt! A Grand Tour leány- és legénysége kihajózott. Bar-Lavrion 753tmf!!! Esik! Mikor áll el? Valószínűleg ma nem indulunk el... Dé"

[Szia Dkpt! Okklúzió vonul át felettetek, az eső csak délután áll el. Holnaptól felhőtlen (de szeles!) idő várható. Keddig N5-ig, nappal erősebb, éjszaka gyengébb, a tenger 3-4-es. Szerdától változó irányú max. 3-as a hétvégéig, a tenger is lecsillapodik. G.]

Kedves Olvasó! A Grand Tour története itt véget ér, de a tudósítás folytatódik a görög hetes túrákkal...

SZEGEDI BOSZORKÁNYOK, 2017

2017.06.18., Lavrion - 06.25., Lavrion

Bocsánatot kérek a kedves Olvasóktól, Barátainktól és külön a Szegedi Boszorkányoktól, akikről eddig csak két sort írtam! (Megérdemlem, ha rontást küldtök rám...)

Technikai okokból nem volt egy héten át folyamatos a tájékoztatás, így most akkor pótlom, legalább slágvortokban, míg el nem készül a részletesebb leírás:

2017. június 18. Lavrion

Legény- akarom mondani leányság csere: behajóztak a Szegedi Boszorkányok. Készletek feltöltése, elrendezkedés... a nyirkos esős időben inkább maradtak, rápihentek a következő napra...

2017. június 19. Voukari (Kea)

A friss leányság első napja igazi beavató túrának bizonyult: a szél is felfrissült, hullámos tengeren tették meg az első etapot...

2017. június 20. Serifos

Egy nagyszerű vitorlázós napon raumban átrohantak a hullámos tengeren (északi 3-5-ös szél, 3-4-es tenger), pihenő egy gyönyörű, sima vizű kék

lagúnában (Fikadia), este kikötés...

2017. június 21. Ermupoli (Siros)

Észak-északnyugati 3-4-es szél, sima tenger, nagy suhanás...

2017. június 22. Mikonos

Jó széllel átvitorláztak Mikonoszra, ahol új kikötő nyílt minden rendű és rangú hajó számára, a város mellett. Nagyon "turisztik" lett a hely, de azért a régi varázsa megmaradt...

2017. június 23. Batsi (Andros)

Változékony szél, inkább motorozós nap volt. Estére kikötöttek Batsi-ban, Androsz szigetén. Nagyon kedves kis hely, Rebeka egyedüli vendég a kikötőben...

2017. június 24. Lavrion

Összesen 200 tengeri mérföld az egy hét alatt, egy nagyon jól sikerült vitorlázás, ünneplés az immár törzshellyé előléptetett Karahailos étteremben...

2017. június 25. Lavrion

A leány- és legénység csere folyamatban...

SALSA GRUPPO, 2017

2017.06.25., Lavrion - 07.02., Lavrion

2017. június 25. Lavrion

Lassan összegyűlünk a fedélzeten, ketten csak az esti géppel érkeznek...

2017. június 26. Kithnos

Déneskapitány sms üzenete:

19:37 "Szia G! Első nap az új csapattal, 34 tmf! Kithnos szigetén horgonyzunk, a délkeleti oldalon, Ay. Nikolaos öbölben. Forró nap volt, néha megélénkülő északias szelekkel. Holnap Siros. D."

2017. június 27. Ermupoli (Siros)

22:10 "Szia Gkpt! Sziroszon kötöttünk ki, Ermupoliban. A sétányon élénk az esti élet. Napközben nagyon meleg volt, kevés széllel. A holnapi terv Mikonosz. Dkpt."

2017. június 28. Mikonos

Email Déneskapitánytól:

"Szia Gkpt! Újra Mikonoszon Rebeka. Maradtam a marinában, a csapat a városban élvezkedik.
Holnap Androsz É-i vége, talán Batsi, utána Evoikoszt gondolok, hogy a szombati erősebb szélre jó pozícióba kerüljünk a visszatéréshez.
Nagyon meleg van, már a víz felső 1-2mre is átmelegedett, alig hűsít. Búvárkodáshoz, vagy víz alatti munkához, használd az ólomővet, nekem bevált még azzal sem süllyedek, csak kicsit könnyebb merülni...

D"

2017. június 29. Batsi (Andros)

Email Déneskapitánytól:

"Szia Gkpt! Ma nagyon meleg volt, szél alig, Batsiban (Andros)kötöttünk ki. A múltkor egyedül voltunk a kikötőben, most az utolsó helyet csíptük el.
A reptérről van busz, Markopuoloban kell átszállni, végig meg lehet venni a jegyet, kb 5 euró. Lavrionban a buszmegálló néhány száz m a kikötőtől. A szokásos helyünk a HDM mólón, 37fok42,733'N; 24fok 3,646'E, ez volt a legutóbbi pozíció, remélem akkor is kapunk helyet, amikor a váltás lesz, sajnos a charteresek előtte váltanak, és nem mindenki indul el már szombaton. Szoktam előtte telefonálni a helyért, eddig működött.
Holnap Karisztosz a terv az Evia szigeten, bár most nem látszik hogy szombaton erős szél lenne, Te is így írtad. D."

2017. június 30. Karistos (Evia)

"Szia Déneskapitány! Hőség prolongálva hétfőig, akkor jön a hidegfront, erősödő széllel, de csapadék nélkül. A szél kedd délutántól N5-6 lesz, egész héten... Hát jobb szelet! G."

Karisztosz, Evia szigetén, ez a Salsa csapat mai programja. Forróság, kevés szél...

2017. július 1-2. Lavrion

Déneskapitány sms üzenete:

"Szia Gkpt! Kikötöttünk Lavrionban a szokásos helyen. Az északnyugati csak délután lett érzékelhető, így forró motorozós-fürdőzős nap lett. Levegő 35 fok, víz 27 fok! Salsa csapat "score" 174 tengeri mérföld! D."

HARSÁNYI CSALÁD, 2017

2017.07.02., Lavrion - 07.09., Lavrion

2017. július 2. Lavrion

Az esti órákban landol a csapat Athénban, utazás Lavrionba, behajózás...

2017. július 3. Karistos (Evia)

Ma még nyugodt idő várható, de holnaptól az előrejelzések szerint erős szeles hét elé néz Rebeka és leány-, legény-, kapitánysága...

Email Déneskapitánytól (22:01):

"Szia Gkpt!
Karisztoszban kötöttünk ki, délelőtt nyugatias szél volt, aztán néhány óra 3-4-és É-i, ami elállt, és déliesre fordult, és most éledezik valami É-i, szél, enyhítve az elmúlt napok forróságát.
A folytatás? Az egyik gondolat, hogy holnap átvitorláztunk a közeli, kb 12tmf Petalio Megalonissos D-i védett öblébe, az eleinte raum, majd félszél. És holnapután a szárazföld Portó Rafti kikötője, ahonnan lehetőség lenne egy csütörtöki Athén túrára, amire eredetileg is felmerültek igények.
Onnan lehetne Kea, majd Lavrion.
Ezek a gondolatok, meglátjuk hogy alakul az idő, írj majd SMS-t mert nem mindig leszek netközelben.
Dé"

2017. július 4. Ormos Vasiliko (Megalonisos)

Beindult az északi, mit ne mondjak, a hírek szerint rendesen fúj...

Déneskapitány sms üzenete:

22:01 "Szia Gkpt! Horgonyzunk az Ormos Vasiliko-ban, Megalonisoson. Idegtépő szél, N6-7(8), valószínűleg a dűznihatás is érvényesül, mert az öböl két hegy között van.

A légnyomás már nagyot emelkedett (1002->1013!!!), igazán csökkenhetne a szél is. Holnapi terv: Porto Raftis, raumnak ígérkezik, 245 fokon, remélem, menni fog. Dé"

2017. július 5. Ormos Vasiliko (Megalonisos)

Déneskapitány sms üzenete:

13:17 "Szia Gkpt! ... Maradtunk az Ormos Vasiliko-ban, nagyon beerősödött a szél! A pöffök 8-9-esek, elég ijesztő. Csoda, hogy tart a horgony (viva Delta!!!), 5 méteres vízben 45 méter lánc van kint. Remélem, holnapra szelidül! Dé"

2017. július 6-7. Porto Raftis

20:17 "Szia Gkpt! Átvitorláztunk Porto Raftisba. Északi 6-7-es szél, 4-es tenger, csak 12tmf. Szép napsütés, szép nagy hullámok, élveztük. Holnap a csapat Athént tervezi (szárazföldi program), én inkább maradok a hajón. Dé"

2017. július 8. Lavrion

Déneskapitány sms üzenete:

20:40 "Szia Gkpt! Kikötöttünk Lavrionban, a szokásos helyen. Minden OK. Kifizettem a vasárnap estét is, ha hétfőn korán indulnátok. Víz tele, a diesel is tele (lesz holnap). Dé"

2017. július 9. Lavrion

A széllovagok szerencsésen visszaérkeztek Lavrionba. Délelőtt kihajózás, este érkezik a "váltás", Gézakapitány és tágabb családja...

GÉZAKAPITÁNY CSALÁDJA, 2017

2017.07.09., Lavrion - 07.23., Aegina

2017. július 9. Lavrion

Az esti órákban landol a csapat Athénban, utazás Lavrionba, behajózás...

2017. július 10. Ormos Fikhiada (Kithnos)

A szélből azért maradt valami... a hatékony (és gyors :-) ) bevásárlás után már délben ki is futottunk, hátszéllel átsuhantunk a Sounion-fokhoz, ahol a szárazföldről lefutó bukószél miatt csak a vízről tekintettük meg a híres Appolón-templomot és már tovább is álltunk. Irány Kithnos, itt egy igen szép helyen, egy, a nagy szigetet egy kis szigettel összekötő homoknyelv mögötti öbölben vetettünk horgonyt. Nem voltunk magányosak, de meglepően csendes volt az éjszaka...

2017. július 11. Kamares (Sifnos)

Tovább délnek! A meltemi fúj rendesen, a szigetek között és a szél feletti oldalon nagy hullámok, a szigetek alatt, a szél alatti oldalakon viharos bukószél,

lehet választani!
Serifos szigetén csak egy pit-stop (ebéd) a déli oldalon a Koutala-öbölben, a szél vagy 8-as pöffokben zúdul alá, nincs egy tenyérnyi sáv sem a part előtt, ahol csendesülne. Amikor tovább indulunk, horgonyszedés után 4 csomóval száguldunk kifelé az öbölből vitorla nélkül, egy asztalnyi orrvitorlával már 8 csomó a sebesség - másfél mérföldön át. Utána jön a kis szél - nagy hullámok szakasz, a "szigetköz".

Sifnos szigetén, Kamaresben nincs hely a partfalnál, hát akkor ismét horgonyzás következik.

2017. július 12. Vathi (Sifnos)

Reggel horgonyzási gyakorlat: ahonnan nézzük, úgy tűnik, valaki elkötött a parttól, megrohamozzuk a kikötőt, de vaklárma, mégsem onnan jött ki. Visszaállunk oda, ahol az éjszakát töltöttük (horgony nagyon jól tart! Viva Delta!!!), azután felfedezzük a Chorát (autóbusszal, gyalog), Kastrot (gyönyörű!!!).

Kora délután indulunk tovább, de előtte kikötünk a partnál vízért. Lelkesedésünk annyira tetszik a kikötőmesternek, hogy grátisz adja a vizet.

Nem hajózunk sokat, csak a sziget déli vége közelébe, Vathiban vetünk horgonyt. Csodaszép, ám zsufi öböl. Este "fest" van a kikötő templomában, órákon át hallgatjuk a zsolozsmát...

2017. július 13. Adhamas (Milos)

Túránk egyik fénypontja ez a nap. Korán indulunk, átsuhanunk Kimolos szigetére, ahol az északkeleti csücsökben csodabirodalomban vetünk horgonyt (Kendras-fok). Hófehér palacsinta-sziklák, hatalmas falak, sziklába vájt csatorna, türkiz víz, hihetetlen látvány. És ez még csak a kezdet! Amikor tovább indulunk, Kimolos mentén egyik ámulatból a másikba esünk. Mindenütt zátonyok, bizarr sziklaformák szegélyezik az utunkat, csattognak a fényképezőgépeink. És még nincs vége! Kimolos és Milos között az élmény csak fokozódik, a katarzis pedig a napnyugta fényei mentén behajózás az egykori kaldera hatalmas öblébe. Szavakkal nem leírhatók Hephaistos keze munkájának látható emlékei...

Adhamas-ban végre igazi kikötő, víz, villany - de csak egy nyilvános WC a ferry kikötőjénél.

2017. július 14. Hydra

Azt tudtuk, hogy innen hosszú az út a Saronikos felé. De nincsen rövidebb. Ráadásul az előrejelzés a meltemi (északi szél) újabb felerősödéséről beszélt. 6-kor indultunk, kilencre a szél már 5-ös, a tenger 3-4-es és persze negyedszelezni kell. Szorítjuk és ázunk, úgy minden tizedik-huszadik hullám bejön. Haladunk rendületlen, feltűnik Hydra és a jutalom is meg van: ahogy az előrejelzés mondta, a part közelébe csökken és fordul a szél, szelídül a tenger. 25 évvel ezelőtt kötöttem ki Hydrában egyszer, az volt az első görög vitorlázás... most is pazar a látvány, persze megint napnyugta! Jó 5 csomós átlagot jöttünk, végig vitorlával!

2017. július 15. Poros

Hydra-Poros, a régi emlékek elevenednek meg. Útközben itt is találunk egy türkiz vizű öblöt... hát horgonyt dobunk. Poroson sikerül talán az egyetlen olyan helyen kikötnünk, ahol nincs víz, nincs villany, nincs semmi. Azaz nem igaz! Van egy isteni kávézó és van egy jó szupermarket. Ez is valami, sőt!

2017. július 16. Aegina

Reggel tovább indulunk. Egy hét után először ismét felhőket látunk. Egyre többet. Amikor öblözni szeretnénk Moni szigeténél, olyan fekete felhők kerekednek, hogy lemondunk róla, irány a kikötő, érkezzünk meg!

Aegina zsúfolt. Sikerül a városi partfalhoz állnunk, egy zöldséges hajó mellett, jobbunkon meg egy nagy katamarán. A zöldségesnéni először morcos (nem tudjuk, miért) de azután összebarátkozunk.

Aegina - ez az a hely, ahol semmi sem változik, ez az a hely, ahol áll az idő... mindenütt, ahol utunk során jártunk, megállapíthattam, hogy nagyot fordult a világ. Nagyon "turisztik" lett minden, óriásira duzzadt a tömeg és a városi infrastruktúra is igazodott ehhez. Na, Aeginán ez a változás nem ilyen látványos. A tömeg ugyan nagyobb (igaz, anno 1992-ben ősszel voltunk, és az egy másik évszak), de főleg görögök vannak, az árak alacsonyabbak egy hangyányival, mint a többi szigeten és az emberek autentikusabbak, mint a többi szigeten (például nehezen beszélik az angolt is).

Este kertmozi: Woody Allen új filmje, "Café Society". Artmozi hangulat (messze nincs telt ház), viszont van szünet, hogy a kis büfének is legyen bevétele. Különleges élmény görög feliratokkal angol szöveggel. Ha artmozi, akkor csak azért is végignézzük a vége főcímet. Nem mi vagyunk az egyedüliek.

2017. július 17-23. Kalandok Aegina szigetén

Hajnalban zivatar csap le ránk, hatalmas nyugati szél. A horgony valamennyit enged (vagy csak egyenesedik a lánc), lassan nyom minket hátra a partfalnak. Persze az is lehet, hogy a katamarán nyom, totálisan ránk fekszik. Motort indítok, géppel tartom el a hajót a parttól, sikerrel, majd egy rövid kötéllel odakötöm Rebekát a zöldséges hajóhoz, annak két horgonya és két mooringja is van, egy igazi szilárd pont, a megoldás eredményes, leállíthatom a motort. A katamaránnak nincs szerencséje, felkapott a hajócsavarja egy karvastagságú kötelet... hja, ilyenkor nagyon előnyös a középmotor, a Rebeka propellerje a kiel végénél van, nem a hajó faránál. Amikor elvonul a zivi, csak egy 50cm-t kell húznom a horgonyláncon és újra penge, tart. Megpihenünk a szigeten...

Felfedezzük Aegina szigetét, tele van csodával: ókori templomok, városromok, csodaszép öblök, kellemes nyaralóhelyek, kolostorok... és pisztácia ültetvények. Tudtátok, hogy Aegina (állítólag) a görög pisztácia hazája?

GRAND RE-TOUR 2017 "Útban hazafelé..."

2017.08.18., Aegina (Görögország) - 08.28., Tivat (Montenegro)

2017. augusztus 18. Budapest - Aegina

Reggel összekapom magam, és start: Budapest, Bimbó út - Aegina (Görögország) 7 óra 30 perc, végig tömegközlekedéssel (11 busz, 2 metró, 3 metró, 200E busz, Aegian repülő, X96 busz, KPC ferries komphajó)

2017. augusztus 19-20. Aegina

Összevárjuk egymást... csak öten leszünk, de két részletben utaztunk. Amíg a csapat másik fele megérkezik, rendbe vágjuk Rebekát. Ráfér :-) !!!

2017. augusztus 21. Ormos Linari

Csak nem sikerült bevásárolnunk, végül csak déltájban indultunk el hazafelé... Eleinte széltelen, rekkenő melegben motorláztunk nyugatnak. A horizonton két felhő emelkedett a magasba: balról óriási füstfelhő, erdőtűz!!! Jobbról szürke nimbostratus, azaz zivatarfelhő. Eső, szél, hamueső, viharos szembeszél, vízpára, füstköd - fantasztikus, megörökíthetetlen fények. A felhőknek is köszönhetően gyorsan szürkült, sötétedett napnyugta után, szó szerint úgy kellett kitapogatni az utat. De megtaláltuk a kiválasztott öblöt, a sötétben szlalomoztunk a kivilágítatlan hajók között. Találtunk egy jókora bóját, így "megúsztuk" a horgonyzást. Csendes víz, köd, füstszag - a partraszállás elmaradt, cserébe jót aludtunk.

2017. augusztus 22. Navpaktos

Korán indultunk. Ködben hajóztunk a csatorna felé. Amikor odaértünk, kiderült, hogy délután 4-ig zárva van!

2017. augusztus 23. Vathi (Ithaka)

Rioni

2017. augusztus 24. Levkas

Csak egy jófej görög csávó...

2017. augusztus 25 Kerkira (Korfu)

Horgonyon lógva...

2017. augusztus 26. --- a tenger!

... közben pit-stop Otrantoban, kell az erőgyűjtés!

2017. augusztus 27. --- a tenger

Az északi kicsit leszorít minket az albán partok felé, nagyon kell szorítani a szelet, kicsit vissza is kell cirkálni...

2017. augusztus 28. --- Tivat

Késő este futottunk be... Porto Montenegro a vám mólóhoz irányított minket, ott várt minket a váltócsapat, Déneskapitánnyal az élen. A forró hangulatú találkozást hamar lehűtötte a határrendőrség verdiktje: mivel a kikötő kapitányság éjjel nem üzemel, csak reggel léphetünk be, addig viszont a vámmólón kell maradnunk. Ráadásul, amíg nem léptünk be az országba, a legénység nem hajózhat ki és nem is adhatom át a parancsnokságot Déneskapitánynak! Az már csak hab a tortán, hogy a vámmólón nem volt sem víz, sem villany, kicsit védtelen volt a hullámzástól (rányomó szél fújt), és az infrastruktúra is csak illegálisan (a kerítés megkerülésével volt elérhető). Ja, és a kikötői díjat az éjszakáért azért reggel be kell fizetni!

Azt nagy kegyesen megengedték, hogy az új legénység elhelyezkedhet a hajón...

Epilógus: Reggel (augusztus 29.) azután nekiugrottunk az ügyezésnek, de a hivatalok lassan dolgoznak: még el sem kezdtük az ügyintézést, amikor már Bar-ból elindult a közvetlen vonat (amivel eredetileg a hazautazást terveztük...). Amikor végre "szabadokká" váltunk, busszal Podgoricába mentünk, onnan a délutáni vonattal Szabadkáig utaztunk, ahol már várt minket egy ismerősünk autóval - igen, mert nekem augusztus 30-án jelenésem volt Budapesten, a Szemlőhegyi barlangnál (Kinga lányom első osztályos "0." szülő-gyerek-tanító találkozója volt. 14:00-kor szálltam ki az autóból a barlangnál, Ági és a gyerekek pont akkor érkeztek...

PADLIZSÁN, CSAKAZÉRTIS, 2017

2017.08.28., Tivat - 09.03., Herceg Novi

2017. augusztus 28. Tivat

Tűkön ülve, állva várják a hajót, Rebeka csak éjjel fél11-kor fut be. Szerencsére a mediterrán vidékeken ez még nem is olyan késő...

2017. augusztus 29. Tivat - Kotor

"Szia Dkpt! Remélem, minden rendben! Mi már (valóságosan) sínen vagyunk, reggelre érünk Szabadkára, Gyurka odajön autóval. Sorry a rendetlenségért és a koszért. Viva Rebeka! Gkpt."

Déneskapitány sms-e:

"Szia G! Minden OK. Kotorban vagyunk, megmásztuk az erődöt. Jó a csapat, jó a hangulat! D"

2017. augusztus 30. Kotor - Risan - Perast

Email Déneskapitánytól:

"Szia Géza! Perast-ban kötöttünk ki a kedvenc éttermünknél. Kellemes nap volt, Kotorból indultunk, kikötöttünk Prcanjban, körbevitorláztuk a Risan-i öblöt, a városban is megálltunk, és a napot egy jó vacsorával zártuk a Konoba Bronzaban. D"

2017. augusztus 31. Perast - Dobra Luka

Mai terv: kék-barlang, Dobra Luka

2017. szeptember 1. Dobra Luka - ??

2017. szeptember 2. ?? - Zanjica

2017. szeptember 3. Zanjica - Igalo - Hercegnovi

HULLÁMLÓÓK, 2017

​                         2017.09.08., Tivat - 09.18., Bar

szeptember 8-9. Tivat

Pénteken befutott a csapat. Szombaton igazi rossz idő, szakadó eső, szél, a helyben maradás mellett döntöttek. Herceg Novi nem is olyan rossz hely a dekkolásra.

szeptember 10. Tivat-Zelenika-Cavtat

Email Déneskapitánytól:

"Szia Géza! Kösz a híreket (időjárás előrejelzés). Nekivágunk, most indulunk Zelenikaba, a mai terv, Cavtat bejelentkezés, utána éjszaka Tiha-ban. Dkpt."

Sms Déneskapitánytól:

18:33

"Szia G.! Tihában horgonyzunk, a terv szerint. Igencsak fúj a délkeleti. Sportos út volt, a vége felé SE6-7 tenger 4-es. Egészen jól bírtuk! Egyedül voltunk vízen (VIVA REBEKA!) A holnapi terv: Dubrovnik. D."

szeptember 11. Cavtat (Tiha-öböl)-Dubrovnik Marina

Email Déneskapitánytól:

"Szia Géza! Gondosan terveztem a hétfőt, és bevált. Délre már a marinában voltunk, utána esett 1-2órát, majd bejött egy iszony szél, legalább 50 csomós, itt keletről, nekünk oldalról, majd deck-vízig dőltünk. Ponyvákat gyorsan leszedtük, és feltettem segéd köteleket, elég ijesztő volt, remélem nem jön több udari (széllökés).
Cavtatból idáig gyenge szélben 4-es tengeren himbálództunk, motorlázva. Nem is értem miért volt ilyen magas a tenger?
A csapat rendben, jó a hangulat, látják, hogy jó a tervezés. Igaz a delfinek-rókák meccs 0:5 a rókák javára. Kicsit izgulok hogy megyünk vissza Montenegróba. Dé"

"Szia Déneskapitány! Azért abban van valami jó, hogy az előrejelzések ilyen megbízhatóak! Jó hogy nem voltatok vízen délután, a Dubrovnik-Gorica időjárás állomás most átlagosan 8-as (nyolcas) erősségű szelet jelent (62-74km/óra!). Ebből jönnek azok a széllökések (Dubrovnik, illetve Dél-Adria: 55csomóig)! Délután, este a tenger 5-ös (2,5-4,0m) volt a partok mentén. Na, de ennek ma éjjel vége szakad, holnap még 3-4, szerdán már csak 3, csütörtökön 2-es tenger várható! Gkpt."

szeptember 12. Dubrovnik Marina-Sipanska Luka

23:13

"Szia G.! 2-kor indultunk, addig esett. Délutánra kiderült és megnyugodni látszik az idő. Sipanska Lukában parthoz kötöttünk. A holnapi terv: Mljet D-i csücske, Szt.András-sziget, Kolocep. D."

szeptember 13. Sipanska Luka-Kolocep

20:12

"Szia G.! Kolocep Donje Celo-nál horgonyzunk. Szuper idő volt ma. Északnyugati, majd délnyugati széllel átvityóztunk Mljet-re, majd Sv.Andrijára geoládát tettünk és fogtunk halat is. G."

szeptember 14. Kolocep-Cavtat-Zelenika-Rose

Email Déneskapitánytól:

"Szia Géza! Visszaértünk Montenegróba, korán (6-kor) indultunk, 8-ig még Ék-ben vitorláztunk, utána könnyű Dk-i ellenszélben visszamotoroztunk a Kotori-öbölbe. Felhőtlen ég gyönyörű napsütéses nap volt, Molunat magasságában, lebegő fürdőzés, vizilabdázás. Bejelentkeztünk Zelenikába, és egy jó kis krajcolással zártuk a napot. Kikötöttünk Rose-ban. Nagyon jó a hangulat, ezt egy ma született vers is igazolja, ami a Mostmúlikpontosan dallamára készült, egy következő levélben küldöm. Dé"

És íme, itt a vers:

Az Aranymakréla balladája

Most fogtuk pontosan
Tekertük ezerrel
Damilon, kifelé tengerből roppantul kegyetlen
Nem voltál jó helyen
Jobb leszel tepsiben
Horogra akadtál aranyló kedvesem

Elkaptuk rendesen
Kicsi még ficánkolt
Aranyló farkával fáradtan csapkodott
Kapitány kezéből fejvesztve távozott
Fejétől megfosztva ezüsté változott

Pácolták soká a lányok némán
Még makrélánknak lelke égbe szállt
Fentről látta ő a társaságot
Mely testéből vígan vacsorált

Ez volt hát pontosan
Életed értelme
Nyolc hajós jóllakott,
Ízletes testeddel.

szeptember 15. Rose-Budva

Email Déneskapitánytól:

"Szia Géza! Budvában vagyunk, az isteni halvacsorát némi táncolással vezettük le. Ma nagyszerű nyári idő volt, kevés széllel, de azért a Kotori öbölből kikrajcoltunk, utána gyenge Dk-iben elmotoroztunk, beúsztunk a Géza barlangba, és lebegő fürdőzéssel, vontázással hűsítettük magunkat. Holnap utolsó nap, remélem Poseidon még kegyes lesz hozzánk, és kitart a jó idő, az észak Adrián már közeleg valami front.
A csapat neve, Hullámlóók, eljutott hozzád a vers, Az aranymakréla balladája? (Igen, fentebb olvasható!)
Küldök néhány képet is. Dkpt"

szeptember 16. Budva-Bar

Rebeka három és fél hónap távollét után kikötött Bar-ban, a helyén.

A Hullámlóók csapata rendbe tette a hajót és másnap (szeptember 17) reggel összeszedte magát, kihajózott és elindult hazafelé...

SZEZONZÁRÓ, 2017

2017. október 14-22.

2017. október 14. Bar

Megérkeztek a kikötőbe, Rebeka körül minden rendben, kezdődhet a készülődés az útra!

2017. október 15. Bar - Ulcinj

Rebeka Ulcinjban kötött ki. Jó kis Ény-iban vitorláztak egészen az albán határ közelébe, körbehajózták a Deran zátonyt, majd visszakrajcoltak Ulcinjba. Levegő 25, víz 22 fok körül. Holnap Petrovác a terv.

(Ja, és ez nem csak szezonzáró, munkatúra is egyben: ma megcsinálták a motorház zsanérját és a két hibás ajtózárat is.)

2017. október 16. Ulcinj - Uvala Pecin

Még Petrovac előtt, a Pecin öbölig jutottak. 2-3-as északnyugatiban kellett krajcolni, horgonyt vetettek hát itt.

2017. október 17. Uvala Pecin - Bigova

Déneskapitány email üzenete:

"Szia Géza! Ma Bigováig jöttünk, motorozós nap volt, nem úgy mint az előző kettő, viszont fogtunk 6 kisebb makrélát, pont elég lesz négyünknek. Holnapi cél Tivat lesz, ott várjuk a beszálló csapatot, bár ők még nem tudják. Gyönyörű idő van, sokat fürödtünk, és a munkákkal is haladtunk, világítás is kész. D."

2017. október 18. Bigova - Tivat

A cél teljesítve: Tivat, pipa.

2017. október 19. Tivat - Kotor

Déneskapitány email üzenete:

"Szia Géza! Megjött a beszálló csapat. Szép idő, jó hangulat, szél nincs. Kotorban vagyunk, végigbóklásztuk a Kotori-öböl É-i oldalát, ahol legutóbb a közös családi túrán jártunk. D."

2017. október 20. Kotor - Sv.Stefan

"Sziasztok! Warning: vasárnap délutántól jugo, záporok, zivatarok, hétfő délutántól bora... Gkpt."

Email Déneskapitánytól:

"Szia Géza! Kotorban, még mindig, a többiek a hegyen, én iszom az egészségedre egy toceno tamno Niksickot az Evergreenben. D."

Déneskapitány sms-e:

"Köszönjük az időjóslást. Sv.Stefan-nál horgonyzunk, holnap igyekszünk korán indulni, hogy a jugo előtt Bar-ba érjünk. Hétfőn összepakolás, téliesítés, kedden haza. D."

2017. október 21(-22). Sv.Stefan - Bar

Rebeka kikötött a helyén, Bar-ba. Véget ért a 17. évad, a jól megérdemelt téli pihenő következik Neki! Mi meg törhetjük a fejünket a jövő évi programokon. Segítetek?!